חג הסוכות- הרב שי יהודאי

 

 

אין ספק שחג הסוכות הוא אחד מתעשיות הכספים הגדולה ביותר בציבור הדתי. ארבעת המינים וגם הסוכות, מגלגלים מאות אלפי שקלים מידי שנה. אך מעניין, שדווקא על מצווה זו כתבו חז''ל שהיא מצווה קלה משום ש''שאין בה חסרון כיס'' (מסכת ע''ז דף ג)!! כלומר, אין בה שום הפסד כספי. שהרי בשורה התחתונה, יכול אדם לקטוף את ארבעת המינים בטבע, וגם את הסוכה יכול לבנות מחומרים טבעיים, וממילא אין צורך להוציא כסף.

עד כמה התרחקנו מדברי חז''ל! מה משמעות הדברים?

נדמה לי שחג הסוכות מגלם בתוכו יסוד גדול. על שתי מצוות נאמר שאדם מקיים אותם בכל גופו – ארץ ישראל, וסוכה. אדם נכנס לסוכה עם כל מה שיש לו, גם עם הבוץ שעל הנעליים. הסוכה היא מקום מושבו במשך שבוע שלם, ובה הוא אוכל, ישן, לומד, נפגש עם חברים, הכל בתוך הסוכה. ועם כל זה, יש בסוכה קדושה גדולה והיא מוגדרת כמצווה.

היוצא מכאן, שמצוות הסוכה היא מצווה בה אנו זוכים לקיים מצווה בהתנהלות שלנו בכל רבדי החיים. בשבוע זה, הכל מתמלא בקודש!! גם האכילה שלנו, גם השתייה, עצם החיים עצמם – כולם קודש!!

הבנה זו, בעצם מחדשת לנו מושג חדש ב''חסרון כיס''. פעם שאל אותי מישהו, ''אם יש לך 5 שקלים, ואחד מהם נתת לצדקה, כמה נשאר לך?''. ''ארבעה שקלים'' עניתי בפשטות. ''טעות'', הוא אמר לי, ''נשאר לך רק  אחד''. לא הבנתי...אז הוא הסביר: ''תראה, בחמישה שקלים שיש לך כנראה תשתמש לכל מיני דברים מזדמנים והם יתבזבזו. אבל עכשיו שתרמת אחד לצדקה, הוא וודאי יישאר לך לנצח!''.

אז מה זה חסרון כיס? אני חושב שהוצאת כסף על מצוות אין בה משום חסרון כיס. אבל שם זה די ברור לנו. אולי המושג הזה שהובא בהקשר של סוכות בא לומר לנו, כי גם הוצאות על גידול הילדים לתלמוד תורה, השקעה בפרנסה, וניהול הבתים שלנו, כל אלו גם אין בהם משום חסרון כיס, מפני שהוצאות אלו נועדו לכוון אותנו לעשות את רצון ה' בכל רבדי חיינו.

אז בפעם הבאה שנוציא כסף על אוכל, או על טיפול שיניים לילדים, ניזכר שאנו עושים בכך את רצון ה', והכסף הזה שיוצא, ''אין בו משום חסרון כיס''.

חג שמח!!